Sähkökäyttöiset autot yleistyvät kovaa vauhtia ja sähköautojen latausasemia on alkanut ilmestyä monen kaupungin katukuvaan. Tulisiko kaikkien siis saman tien rynnätä kauppaan ostamaan sähköauto? Onhan se niin ekologinen vaihtoehto, jonka käyttökustannuksetkin ovat matalat. Asia ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen kuin ensinäkemältä voisi luulla.
Sähköautoilun hyvät ja huonot puolet
Sähköautoilussa on monia erittäin hyviä puolia, mutta myös negatiivisia vaikutuksia on havaittavissa. Kannattaakin siis miettiä tarkkaan, miten autoaan käyttää ja mitä kustannuksia siitä on halukas maksamaan. Varmaa on kuitenkin se, että sähköauto on edelläkävijän ja trenditietoisen ihmisen valinta. Trendikkäänä ihmisenä on tärkeää huolehtia myös ulkonäöstään, ja mikäpä näyttäisi paremmalta autolla ajellessa kuin uudet Birkenstock -kengät.
Sähköauto ei tuota päästöjä maapallon ilmakehään, mikä on ehdottomasti yksi sähköauton positiivista puolista sekä lisäksi myös myyntivaltti. Ihmiset ympäri maailmaa ovat huolissaan ympäristön tilasta ja päästöistä, joita tehtaat ja bensiinikäyttöiset kulkuvälineet pukkaavat maan ilmakehään. Sähköauto kuulostaa täydelliseltä ratkaisulta, mutta on muistettava, että siitä löytyy muutamia osia, jotka ovat ympäristön kannalta erittäin haitallisia. Auto ei siis ehkä itsessään tupruta päästöjä ilmakehään, mutta se vaatii valtavan akun, johon sähkövirta varastoidaan. Akun valmistus on suhteellisen vaikea prosessi ja sitä varten tarvitaan harvinaisia raskasmetalleja. Näitä metalleja, kuten kobolttia, louhitaan suurissa kaivoksissa esimerkiksi Afrikassa ja nämä kaivokset tuottavat todella suuria päästöjä ilmakehään. On siis tärkeää, että sähköautoa valittaessa koko auton tuotantoketju ymmärretään alusta saakka, jolloin voidaan varmistua myös siitä, että auto on varmasti ekologinen.
Toinen ongelma sähköauton akussa on sen hävittäminen, kun akun käyttöikä tulee täyteen. Akku on ongelmajätettä ja sitä ei saa heittää pois tavallisen jätteen tapaan, vaan se täytyy jatkokäsitellä oikeaoppisesti. Kun nykyiset sähköautot saavuttavat reilun 10 vuoden iän, on edessä monia ongelmia, joita ei välttämättä ole vielä mietitty kovinkaan tarkasti. Meidän täytyy siis huolehtia tarkkaan, ettemme vahingossa päädy tuhoamaan ympäristöä silloin, kun tarkoitus on ollut pitää siitä huolta.
Autoilun tulevaisuus
Autoilun sähköistyminen on varmasti oikea suunta, sillä öljy tulee vääjäämättä loppumaan maailmasta jossain vaiheessa. Uusia polttoaineita ei öljyn loppuessa voida enää valmistaa ja vaihtoehtoisia energiamuotoja on syytä löytää ennen sitä. Ovatko sähköautot tähän sitten ainoa ratkaisu, siitä voidaan olla montaa mieltä. Ehkä tulevaisuudessa useat eri tekniikat kulkevat rinnakkain ja sähköautot ovat vain osa kokonaisratkaisua. Rinnalle voi nousta esimerkiksi biokaasuautoja tai jokin muu käyttövoima, jota emme vielä edes kykene ajattelemaan. Tosiasia on kuitenkin se, että sähköauton akku vaatii valtavan työn ja energiamäärän, joten on vaikeaa nähdä, että tulevaisuudessa sellainen löytyisi kaikista teillä liikkuvista autoista.
Autoilun sähköistymisessä myös autojen latauspisteitä tulisi löytyä huomattavasti nykyistä enemmän. Tällä hetkellä latauspisteitä löytyy suurimmista kaupungeista muutamia kymmeniä, mutta entäs sitten, kun kaupunkien teillä kulkee tuhansia sähköautoja? Jotta sähköautojen latausverkostosta tulisi kattava, latauspisteitä pitäisi melko pian saada yhtä paljon kuin tämänhetkisiä bensa-asemia. Tällaista latauspistettä ei aivan yhdessä yössä rakenneta, joten toimiin tulisi ryhtyä nopeasti.
Lisäksi autojen latausajat ovat ainakin toistaiseksi suhteellisen pitkiä, verrattuna vaikkapa auton tankkaamiseen bensalla. Latauksessa voikin mennä pari tuntia, vaikka kyseessä olisi pikalataus. Mitäs sitten, jos samalle latauspisteelle tulee samaan aikaan 10 ilman virtaa jäänyttä autoa? Viimeinen auto joutuisi odottelemaan lähes vuorokauden ajan saadakseen virtaa autoonsa.
Monia kysymyksiä on siis vielä ratkomatta, mutta suunta on varmasti oikea.