Autokauppa on miten suurimmissa määrin asiakassuhdetyötä. Autokauppiaana asiakkaat ostavat sinulta autoja ja toisiaan myös huoltoja ja varaosia. Suosituimmat automerkit myyvät paljon. Asiakassuhde autokauppiaan ja asiakkaan välillä ei pääty siihen, kun auton takavalot häviävät horisonttiin. Tyytyväinen asiakas palaa asiakkaaksesi viimeistään silloin, kun on aika vaihtaa uusi auto. Nykyajan autokauppa on myös paljon lisävarusteiden myyntiä.
Autoja varustellaan entistä enemmän. Lisäksi sähköautot ovat lisänneet suosiotaan. Olennainen osa laadukasta asiakassuhdetyötä on markkinointi ja muu asiakassuhteen aktiivinen ylläpito. Asiakasrekisterin hyödyntäminen liiketoiminnassa on tärkeää. Laadukkaan asiakkuudenhallinta ohjelmiston avulla asiakasrekisteri voidaan muuttaa rahaa tuottavaksi tietopankiksi. Autokauppiaalla on usein monia kymmeniä, jopa satoja asiakkaita rekistereissään. Suuri osa asiakkaista on yksityisihmisiä, mutta usein mukaan mahtuu myös yrityksiä ja ammattiautoilijoita. Paljon riippuu myös autokaupan muodosta. Onko toiminta myynti jonkin merkin edustusta kivijalkamyymälässä, vai kaikkien autojen myymistä netissä?
Hyvä autokauppias on myös hyvä ihmistuntija. Autokauppiaana ihmissuhdetaidot ovat kirjaimellisesti kullan arvoisia. On tärkeää, että sinun ja asiakkaasi välille muodostuu luottamuksellinen suhde. Kummallekin on tärkeää, että sovitut asiat hoituvat. Oikeastaan kaikki lähtee halustasi panostaa myyntiin kaikki paukut, mitä mahdollista. Tämä tarkoittaa myös asiakkaiden toiveiden ylittämistä ja lisämyyntiä, mutta ei pakkomyyntiä. Tänä päivänä kilpailu asiakkaista on kovaa. Tämä näkyy hinnoissa, joissa ei ole suuria eroja. Tässä tilanteessa asiakkaat tekevät ostopäätöksen usein tunteiden perusteella. Tämän kaltaisessa toimintaympäristössä asiakkaan huomioiminen on ensi arvoisen tärkeää.
Asiakkuudenhallintaa varten on kehitetty erilaisia ohjelmistoja. Näitä ohjelmistoja voidaan räätälöidä sinun yritystoimintaasi sopiviksi. Laadukas asiakkuudenhallintaohjelmisto on tänä päivänä erittäin järkevä hankinta, koska sillä pystyt suoraan lisäämään myyntiäsi. Hyvä ohjelma perustuu asiakasrekisterin tietoihin, joista ohjelmistoon on liitetty kaikki tärkeät aktiviteetit ja yksityiskohtaisemmat asiakastiedot.
Hoida asiakkuudenhallinta markkinoiden edistyneimmillä ohjelmistoilla
Nykyaikana on sanomattakin selvää, että asiakkuudenhallinta hoituu parhaiten digitaalisesti. Kuitenkin näissä asiakkuudenhallintaan käytettävissä ohjelmistoissa on eroja. Laatuohjelmistolta kannattaa odottaa ainakin näitä ominaisuuksia: asiakaspalvelu ja tikettijärjestelmä, asiakkaaseen ja häneen liittyvien aktiviteettien näkyminen kokonaisnäkymässä, asiakirjojen löytyminen älykkäiden hakuominaisuuksien kautta, kaikkien asiakirjojen löytyminen nopeasti. Liiketoiminnan kannalta on erityisen tärkeää se, että asiakkuudenhallinta ohjelmisto mahdollistaa tehokkaan sähköpostimarkkinoinnin, eli tarkennut kampanjat ja massakampanjat. Olennaisinta on, että yhdellä ohjelmistolla voit hallita kaikkea asiakastyötä. Laadukas asiakkuudenhallinta ohjelmisto myös kerää informaatioita asiakassuhteista, joita voit suoraan hyödyntää liiketoiminnassasi.
Vaikka paljon voidaan ohjelmien avulla tehdä, niin luonnollisesti kaikkea ei voi eikä pidäkään automatisoida. Edelleen sinun ja mahdollisten muiden myyjien ja asiakaspalveluhenkilökunnan tekemä työ on kaiken keskiössä. Hyvä asiakkuudenhallinta ohjelmisto kuitenkin mahdollistaa parempaa asiakaspalvelua ja sitä kautta enemmän myyntiä. Ohjelmisto myös toimii sinun varamuistinasi. Voit luottaa siihen, että se muistuttaa sinua tärkeistä asiakassuhteeseen liittyvistä asioista. Voit itse keskittyä siihen, minkä osaat parhaiten, eli myymiseen. Asiakkuudenhallintarobotti voi hoitaa paljon puolestasi. Se tulee myös halvemmaksi kuin assistentin palkkaaminen.