Autoilun historia on jo reilu satavuotinen. Aluksi autot olivat erikoisia yrityksiä motorisoida aikaisemmin hevosten vetämiä vaunuja, ja näihin protoautoihin käytettiin monenlaisia viritelmiä niiden saamiseksi liikkeelle ilman lihasvoimaa. Yli satavuotiseen autojen historiaan on mahtunut rohkeita kokeiluja sekä tragikoomisia yrityksiä. Kerromme tässä artikkelissa muutamista erikoisemmista autoista viime vuosisadan ajalta.
Kupolin muotoinen sähköauto vuodelta 1942
Oeuf electrique on yksi erikoisemmista autoista joka kehitettiin toisen maailman sodan aikana. Oeuf electriquen nimestä voi päätellä paljon olennaista autosta; se oli Ranskassa valmistettu täysin sähköllä toimiva auto. Elon Muskin Teslan kaukainen esi-isä ei kuitenkaan muistuta juurikaan nykyisiä autoja, sillä se oli alumiinista ja pleksilasista tehty kolmirenkainen kupolin muotoinen auto. Lisähaasteita auto kohtasi sen ajoituksen myötä, sillä vuonna 1942 toinen maailmansota raivosi läpi Euroopan, vaikka todennäköisesti Oeuf electrique olisi ilman sotaakin jäänyt autohistorian kuriositeetiksi.
Uutisia lukiessa voisi luulla, että sähköautot ovat uusi keksintö, mutta todellisuudessa sähköautoja on ollut käytössä jo 1800-luvulta saakka ja esimerkiksi polttomoottori yleistyi niitä selvästi myöhemmin monine omine ongelmineen.
1950-luvun rakettiauto
General Motors valmisti vuonna 1953 Firebird 1 XP-21 auton, joka totisesti olisi sopinut supersankarille, sillä “tulilintu” oli kirjaimellisesti rakettiauto. Auto oli hyvin pitkälinjainen, metallista valmistettu kulkuneuvo, jonka perään oli kiinnitetty suihkumoottori. Autoon mahtui yksi matkustaja, joka istui lähellä auton keskiosaa kuplan muotoisessa ohjaamossa, joka muistutti hieman hävittäjälentokoneiden ohjaamoa. Auto ylsi 370 hevosvoimaan, joka oli aikaan ennätysluokkaa. Autoa ei kuitenkaan annettu yleisön käyttöön, vaan palveli lähinnä aerodynamisten autojen suunnittelun testikappaleena. Erikoinen auto sopi kuitenkin hyvin ajan henkeen, sillä innovatiivisella 1950-luvulla suuniteltiin jopa ydinvoimalla toimivaa autoa.
1930-luvun traktoriauto-hybridi
1930-luvulla nähtiin todella erikoisen ajoneuvon synty Minneapolis-Molinen valmistaessa todellisen fuusio-kulkupelin, jossa yhdistyi auton muotoilu ja traktorin voima. ULDX-traktoriauton päällä oli tyylikäs 1930-luvulle sopivan amerikanraudan kori, joka oli istutettu traktorin päälle. Kauempaa katsottuna ULDX näytti ylisuurelta autolta, mutta etenkin renkaista paljastui ajoneuvon todellinen pohja. Kyseisiä ajoneuvoja on vielä olemassa ja vuonna 2017 sellainen myytiin yli 100 000 eurolla. Suomesta ei moisia löydy, mutta traktoriauto-tuunaaja löytää asiaankuuluvia tarvikkeita kellfri-verkkokaupasta.
ULDX-traktoriautoa saattoi hyvin nimittää luksustraktoriksi, sillä sen varusteisiin kuuluivat lukuisat ajovalot, pyyhkijät, nopeusmittari, lämmitin, tupakansytytin, hansikaskotelo ja kattovalo. Monet näistä ominaisuuksia ovat nykyään ehdottomia vakiovarusteita, mutta 1930-luvulla ULDX-traktoriauton varustelu oli tasoltaan erinomainen. Aikaan ULDX-traktoriautoa myytiin 1900 dollarilla, joka oli siihen aikaan valtava summa. Sillä hinnalla pystyi ostamaan jo kaksi John Deere standarditraktoria. Ei olekaan suuri ihme, että ULDX-traktoriautosta tuli floppi ja se vaipui nopeasti historiaan erikoisten autokuriositeettien romuttamolle.
Hävittäjälentäjien inspiroimaa muotoilua
Vuoden 1949 Tasco oli taatusti kovin aikansa inspiroima. Toisen maailmansodan päätyttyä Tasco päätti palata rintamalle omalla tavallaan, sillä sen erikoisen kuoren muoto oli suunniteltu emuloimaan toisen maailmansodan hävittäjälentokoneiden kuorta. Auton valmistaja oli The American Sports Car Company, jonka etukirjaimet yhdessä muodostivat auton nimen. Vielä erikoisemman autosta teki se, että sen eturenkaita peittävää lasikuidusta tehtyä suojakuorta pystyi liikuttamaan samalla kun renkaat kääntyivät. Erikoinen auto jäi kuitenkin nopeasti kuriositeetiksi, sillä niitä valmistettiin vain yksi prototyyppi joka saanut suurta suosiota, ja Tasco valmistajineen katosi nopeasti markkinoilta.